събития

C.V.

преса

контакт

паладиум

книга

поезия

принт

амбианс

връзки


заниМания с изкУство
 
 
 

живопис

графика

скулптура

рисунки

акварел

снимки

други


паладиум

енцо - дзен будиска калиграфия
27.03.2013

 

 

Владислав Христов  -  от литеретурен вестник  бр.27.02 2013г.

Енсо е символ на кръга в японската калиграфия и е важен символ в будизма. Той представлява абсолютната празнота и едновременно с това абсолютната цялост на Вселената.

Енсо представлява и универсален символ на цикличната природа на съществуването, както и визуален израз на Праджняпарамита хридаям сутра, или Сърдечната сутра, според която "формата е празнота и празнотата - форма". Използва се, за да ни напомня да изразяваме себе си с елегантност, докато наблюдаваме всеки момент, развивайки сила, усърдие и интуиция за постигане на просветление.

Символизира просветлението, силата, елегантността, Вселената и празнотата; може също да символизира японската естетика сама по себе си. Като "израз на момента" то често се разглежда като форма на минималистично експресивно изкуство.

В дзенбудисткото рисуване енсо символизира момента, в който умът е свободен да остави тялото/духа да твори. Нарисуваният с четка кръг обикновено е направен върху копринена или оризова хартия с едно движение и няма възможност за промяна: той показва изразителното движение на духа по това време.

Дзенбудистите вярват, че „душата на художника е изцяло извадена на показ в това как той или тя рисува енсо. Само човек, който е умствено и душевно завършен, може да нарисува истински енсо ежедневно като вид духовно упражение."

Енсо често се описва в различни форми, структури и плътност, изразявайки вътрешното състояние на майстора, който калиграфира. Прави се внимателно, с един замах, и рядко се получава перфектен кръг.

Красотата на всяко енсо се крие  в отличителните белези, които калиграфът успява да изрази. Едно енсо не е просто самата линия или кръг, а и вътрешното пространство, като по този начин се подсилва идеята за дуалността на празнотата/цялостта на живота:напомня да не се вглъбяваме в анализиране на идеята, а да се наслаждаваме на момента.

На един дъд стани Буда

Знакът на надписа може да засилва чувството, което дава кръгът. Съществува също и традиция да се рисува картинка в самия кръг, като например сцена от притчите за десетте бивола (осмата притча се изобразява като енсо) или рисунка на бамбук.

Съвети при рисуване на енсо: Слушайте дъха си. Седнете изправени и вижте енсо в съзнанието си, преди да докоснете хартията с четката. Не спирайте след изрисуването на кръга, а довършете всички елементи на енсо наведнъж.

Понякога несъвършенства или грешки могат да сътворят най-доброто енсо. Започнете издишайки. Спрете, когато допрете четката до хартията и грациозно вдигнете четката когато приключите. Четката се държи изправена.

 Енсо традиционно се рисува със суми или въгленово мастило и калиграфски четки. Но ако не разполагате с такива, всеки вид боя или четка биха свършили работа. Калиграфите се нуждаят от време, за да подготвя мастилото, използвайки к\ечка за мастило и камък, които помагат да се успокои умът.

Получава перфектен кръг. Красотата на всяко енсо сс крие в отличителните белези, които "калиграфът успива cja u ipaiu. Едно енсо не е просто самата линии или кръг, а и вътрешното пространство, като по този начин се подсилва идеята за дуалността на празнотата/цялостта на живота:

Блести добродетелта -уменията са несъществени

Енсо може  се види на корици на албуми и книги за shakuhachi (шакухачи). Те могат необичайно да наподобяват бамбуковия корен на шакухачи. Точно както свирещият на шакухачи се стреми да постигне просветление с един-единствен тон, дзенкалиграфът може да го направи с един-единствен кръг.

Енсо обикновено се състои от четири части: кръг, надпис, подпис и hanko (печат на името). Може да се започне от която и да е част на кръга (повечето започват от долу, от ляво) и може да се изрисува по или обратно на часовниковата стрелка. Енсо са неперфектни, точно както и хората, които ги рисуват.

Могат да бъдат нарисувани с един или няколко замаха. Плътността на цвета на мастилото може да варира или да избледнява със завършването на кръга. Боята или материалът може да бъде във всеки цвят или комбинация от цветове.

Енсо понякога дори не е окръжност! Едно известно триъгълно от калиграфа фукушима Кейда се появява с описанието "Дори това е кръг". Енсо представлява състояние на ума в момента на създаването му. Могат да бъдат спокойни или да съдържат огромна енергия. Никои две енсо не си приличат, точно както никои два тона на шакухачи.

Надписът обикновено се поставя отстрани, но може да бъде навсякъде, включително и вътре в самото енсо. Може да е на японски или който и да е друг език. Традиционно надписът е цитат от будистки текст или коментар.

Някои дзенкалиграфи изобразяват нещо ежедневно, като поничка например, с надпис като "Ямммиии!"; има и хумористични надписи като "Какво е това?" През 1707 един млад монах на име Хакуин видял непринудена калиграфия на стар дзен майстор, която страхотно му въздействала. Въпреки че неговата калиграфия изглеждала по-лъскава заради интензивната му практика с четката, било му до болка очевидно, че неговата работа не изразява неговата вътрешна осъзнатост. Хакуин видял, че до изображението пишело:Той изгорил четките си, положил двойни усилия в практикуване на дзен и не посегнал към калиграфията сериозно още четиридесет години. Изкуството в дзен произлиза от тази традиция: години на дисциплина и медитация, търсене на пробуждането и просветлението. Дзен изкуството остава жива традиция и до днес, въпреки че има силни и дълбоки корени в миналото.

Един от най-големите майстори на енсо е Енжи Торей (1721-1792), който прави много за популяризирането на енсо сред дзен монасите като начин на изразяване и достигане на пустотата.

Най-ранният пример за енсо е на Ранзан Шориу (1718-1797). Още като много млад той имал голямо желание да стане монах и учил при един от най-вдъхновяващите учители по онези времена.

                    Вселената се забавя.  Навеждам глава.

Ранзан бил прочут със своето преподаване и състрадание. Бил от голяма помощ за хората през гладните времена Теммей. Неговото енсо било съпроводено с надписа:Не всички интересни творби принадлежат на известни хора. Дзен рисунките често се подписват с възрастта на художника. Често те са на твърде напреднала възраст, тъй като дзен изкуството обикновено се създава след уединение.

Ако се сравнят рисунките на един и същ монах през различни години, лесно може да се-.види как тяхната дзен форма се променя.

Енсо също е формата на луната, и много енсо описваг образа й, както това на Маней (1790-1860):

По-често енсо са празни във вътрешността, ето защото посланията в тези два примера изглеждат даже по-силни. Натембо (1839-1925):

Във въртящия се кръг на живота сме родени .Човешкото сърце също трябва са се пази винаги кръгло и цялостно

Дзен изкуството често комбинира думи и рисунки по начин, по който ни загатва по-дълбок смисъл. Може би този цитат за преживяване на просветлението на Омс Рош ще ви даде някои допълнителни идеи за истинскот значение на символиката на енсо:

-Красотата на Всяко енсо се крие В отличителните белези, които  калиграфът успяВа да изрази. Едно енсо не е просто самата линия или кръг, а и Вътрешното пространство, като по този начин се подсилва идеята за дуалността на празнотата/цялостта на живота:

Енсо може да  се види на корици на албуми и книги за shakahachi (шакухачи). Те могат необичайно да наподобяват бамбуковия корен на шакухачи. Точно както свирещият на шакухачи се стреми да постигне просветление с един-единствен тон, дзенкалиграфът може да го направи с един-единствен кръг.

Енсо обикновено се състои от четири части: кръг, надпис, подпис и hanko (печат на името). Може да се започне от която и да е част на кръга (повечето започват от долу, от ляво) и може да се изрисува по или обратно на часовниковата стрелка. Енсо са неперфектни, точно както и хората, които ги рисуват.

Могат да бъдат нарисувани с един или няколко замаха. Плътността на цвета на мастилото може да варира или да избледнява със завършването на кръга. Боята или материалът може да бъде във всеки цвят или комбинация от цветове.

Енсо понякога дори не е окръжност! Едно известно триъгълно от калиграфа фукушима Кейда се появява с описанието "Дори това е кръг". Енсо представлява състояние на ума в момента на създаването му. Могат да бъдат спокойни или да съдържат огромна енергия. Никои две енсо не си приличат, точно както никои два тона на шакухачи.

Надписът обикновено се поставя отстрани, но може да бъде навсякъде, включително и вътре в самото енсо. Може да е на японски или който и да е друг език. Традиционно надписът е цитат от будистки текст или коментар.

Някои дзенкалиграфи изобразяват нещо ежедневно, като поничка например, с надпис като "Ямммиии!"; има и хумористични надписи като "Какво е това?"

Майсторите на енсо

През 1707 един млад монах на име Хакуин видял непринудена калиграфия на стар дзен майстор, която страхотно му въздействала. Въпреки че неговата калиграфия изглеждала по-лъскава заради интензивната му практика с четката, било му до болка очевидно, че неговата работа не изразява неговата вътрешна осъзнатост. Хакуин видял, че до изображението пишело:

Блести добродетелта - уменията са несъществени.

Той изгорил четките си, положил двойни усилия в практикуване на дзен и не посегнал към калиграфията сериозно още четиридесет години. Изкуството в дзен произлиза от тази традиция: години на дисциплина и медитация, търсене на пробуждането и просветлението. Дзен изкуството остава жива традиция и до днес, въпреки че има силни и дълбоки корени в миналото.

Един от най-големите майстори на енсо е Енжи Торей (1721-1792), който прави много за популяризирането на енсо сред дзен монасите като начин на изразяване и достигане на пустотата.

Най-ранният пример за енсо е на Ранзан Шориу (1718-1797). Още като много млад той имал голямо желание да стане монах и учил при един от най-вдъхновяващите учители по онези времена.

Ранзан бил прочут със своето преподаване и състрадание. Бил от голяма помощ за хората през гладните времена Теммей. Неговото енсо било съпроводено с надписа:

Вселената се забавя. Навеждам глава.

Не всички интересни творби принадлежат на известни хора. Дзен рисунките често се подписват с възрастта на художника. Често те са на твърде напреднала възраст, тъй като дзен изкуството обикновено се създава след уединение.

Ако се сравнят рисунките на един и същ монах през различни години, лесно може да се. види как тяхната дзен

Енсо също е формата на луната, и много енсо описват образа й, както това на Маней (1790-1860):

Кой може да каже, че сърцето ми е като есенна луна?

Има запазени текстове вътре в енсо, изобразяващо луна:

Маймуната търси луната във водата, преследвайки я безспирно до смъртта си. Ако вместо това потопи ръката си в дълбокия извор, чистата, ясна лунна светлина ще освети Вселената.

По-често енсо са празни във вътрешността, ето защо посланията в тези два примера изглеждат даже по-силни. Натембо (1839-1925):

Във въртящия се кръг на живота сме родени. Човешкото сърце, също, трябва да се пази винаги Кръгло и цялостно.

Енсото на Исан Шинко (1740-1815) съдържа в центъра символа на сърцето:

Запази себе си здраво концентриран тук вътре и нищо не е в състояние да те разруши.

Дзен изкуството често комбинира думи и рисунки по начин, по който ни загатва по-дълбок смисъл. Може би този цитат за преживяване на просветлението на Омори Рош ще ви даде някои допълнителни идеи за истинското значение на символиката на енсо:

В точния момент, ще можеш да пробиеш през състоянието на небитието. Ще запазиш тази осъзнатост заради нещо и ще знаеш с цялото си същество, че си в центъра на абсолютното небитие, в центъра на безкрайния кръг. Да бъдеш в центъра на безкрайния кръг в тази човешка форма е да бъдеш Буда. Спасен си от началото. Ще знаеш всички тези неща със сигурност.



Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!! 1995-2019 © Анжела Минкова. Всички права запазени.
Съдържанието на този сайт е под защитата на закона за авторското право. Използването му без разрешение на автора е забранено!
Ако желаете да използвате каквото и да е било от тази страница, моля пишете на автора.